Σας παρουσιάζουμε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά κατασκευαστικά έργα που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα...
λαμβάνοντας υπόψη την εποχή κατασκευής τους και τη γνώση και τα υλικά που ήταν διαθέσιμα.
Ένα εκ των Palm Islands στο Ντουμπάι
Τους τελευταίους μήνες έχει ανακοινωθεί μια σειρά από εντυπωσιακά κατασκευαστικά έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν στο εγγύς μέλλον: από την πρόθεση της Νορβηγίας να δημιουργήσει το πρώτο τούνελ στον κόσμο για πλοία, μέχρι τα σχέδια που έχουν οι Μαλδίβες για ένα διαστημικού στυλ θαλάσσιο ξενοδοχείο και τα πλάνα του Ντουμπάι για το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο στον κόσμο.
Με αυτή την αφορμή, το CNN.com παρουσιάζει μερικά από τα πιο εντυπωσιακά κατασκευαστικά έργα που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα, λαμβάνοντας υπόψη την εποχή κατασκευής τους και τη γνώση και τα υλικά που ήταν διαθέσιμα.
Πολλά άντλησαν έμπνευση από την ανθρώπινη παρόρμηση για ταξίδια και για εξερεύνηση ή την «κατάκτηση» του διαφορετικού. Ας τα δούμε…
Τεχνητά νησιά The Palm, Ντουμπάι
Τα νησιά Palm, είναι δείγματα της ιλιγγιώδους ανάπτυξης που γνώρισε τις τελευταίες δεκαετίες ο τομέας των κατασκευών στο Ντουμπάι και αποτελούνται από περίπου 100 εκατομμύρια κυβικά μέτρα βράχων και άμμου. Βρίσκονται ανοιχτά των ακτών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στον Περσικό Κόλπο και για τη κατασκευή τους χρειάστηκε η δημιουργία νέου εδάφους που προσέθεσε στην πόλη περίπου 900 χιλιόμετρα ακτών. Οι πέτρες που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή και των δύο νησιών, μεταφέρθηκαν από 16 λατομεία σε όλα τα Η.Α.Ε. και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, ήταν αρκετά για να χτίσουν ένα τείχος που θα μπορούσε να περιβάλει τον κόσμο τρεις φορές.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 24 Σεπτεμβρίου 2008.
Υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος, Ρωσία
Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος συνδέει τη Μόσχα και την Ανατολική Ρωσία με την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Μογγολία. Είναι δύσκολο πραγματικά να διασχίσει κανείς τη Βόρεια Σιβηρία και αυτός είναι ο σημαντικότερος λόγος που κάνει τον 8.851 χιλιομέτρων σιδηρόδρομο, τόσο εντυπωσιακό. Οι μηχανικοί έπρεπε να σχεδιάσουν έναν σιδηρόδρομο που θα μπορούσε να λειτουργεί σε θερμοκρασίες περίπου μείον 20 βαθμών Κελσίου.
Το τρένο ταξιδεύει μέσα από οκτώ διαφορετικές χρονικές ζώνες, 87 πόλεις και χωριά και διασχίζει 16 μεγάλα ποτάμια, όπως ο Βόλγας και τα Oka και Amur. Περίπου 90.000 άνθρωποι βοήθησαν στην κατασκευή του σιδηροδρόμου, η οποία χρειάστηκε 10 χρόνια για να ολοκληρωθεί –αρκετά εντυπωσιακό αν λάβουμε υπόψη τα εργαλεία που είχαν στη διάθεσή τους οι εργάτες, όπως φτυάρια, καροτσάκια κ.τ.λ.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 1904.
Γέφυρα Akashi Kaikyo, πορθμός Akashi, Ιαπωνία
Χρειάστηκαν 2 εκατομμύρια εργαζόμενοι και 10 χρόνια για να κατασκευαστεί η γέφυρα Akashi Kaikyo. Συνδέει την πόλη Κόμπε, στην ενδοχώρα της Ιαπωνίας, με την Iwaya στο νησί Awaji. Πριν την κατασκευή της γέφυρας, ο μόνος τρόπος σύνδεσης των δύο πόλεων, ήταν με πλοίο. Ωστόσο, η ναυσιπλοΐα ήταν επιρρεπής σε καταιγίδες και όταν δύο πλοία ανατράπηκαν το 1955, με αποτέλεσμα το θάνατο 168 ανθρώπων, η δημόσια κατακραυγή έπεισε την κυβέρνηση για την ανάγκη κατασκευής της γέφυρας.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, με μήκος 1.991 μέτρα. Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 5 Απριλίου 1998.
Διεθνής Διαστημικός Σταθμός
Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός κόστισε 100 δισεκατομμύρια δολάρια για να κατασκευαστεί και απασχόλησε 100.000 άτομα σε 15 χώρες. Είναι ένας ερευνητικός διαστημικός σταθμός σε τροχιά γύρω από τη Γη. Η συναρμολόγησή του ξεκίνησε το Νοέμβριο του 1998 ενώ το πρώτο του πλήρωμα έφτασε το Νοεμβρίου του 2000. Θεωρείται ως ένα από τα πιο ασυνήθιστα κατασκευαστικά έργα και βρίσκεται 354 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη. Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν ακόμη τα άτομα που εκτελούν τις εργασίες συντήρησης, είναι πολύ μεγαλύτεροι από μικροτραυματισμούς με σφυρί ή καρφί –ένα μικροσκοπικό άνοιγμα σε μια προστατευτική στολή, σημαίνει ακαριαίο θάνατο.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: Συνεχίζεται.
Διώρυγα του Παναμά, Παναμάς
Περισσότερα από 4,5 εκατομμύρια κυβικά μέτρα σκυροδέματος, χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή των φραγμάτων και άλλων έργων στο κανάλι του Παναμά. Η διώρυγα του Παναμά είναι 77 χιλιομέτρων και συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Το χώμα και τα μπάζα που αφαιρέθηκαν για την κατασκευή της, θα ήταν αρκετά για να θάψουν το Μανχάταν της Νέας Υόρκης σε βάθος τεσσάρων μέτρων! Μια σειρά από «κλειδαριές» ελέγχουν τη ροή του νερού, ενώ κάθε κινητή «κλειδαριά» ζυγίζει 750 τόνους και γεμίζει με 52 εκατομμύρια γαλόνια νερού για να «υποδεχτεί» τα 15.000 πλοία που χρησιμοποιούν το κανάλι κάθε χρόνο. Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 7 Ιανουαρίου 1914.
Υπόγειος σιδηρόδρομος, Λονδίνο
Ο σταθμός Aldgate, στις γραμμές Circle, Hammersmith και City, είναι φτιαγμένος σε έναν τεράστιο λάκκο, όπου έχουν ταφεί πάνω από 1.000 άνθρωποι που πέθαναν από πανούκλα στα μέσα του 17ου αιώνα.
Το μετρό του Λονδίνου γιόρτασε τα 150α γενέθλιά του φέτος. Το σύνολο του δικτύου έχει μήκος 402 χιλιόμετρα και πάνω από 1 δισεκατομμύριο διαδρομές γίνονται κάθε χρόνο. Όταν άνοιξε το 1863, ήταν ο πρώτος υπόγειος σιδηρόδρομος στον κόσμο και τα τρένα που ταξίδευαν μεταξύ Paddington και Farringdon, κινούνταν με μηχανές ατμού.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 10 Ιανουαρίου 1863.
Αεροδρόμιο Kansai, Osaka, Ιαπωνία
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Kansai, ήταν το πρώτο αεροδρόμιο που κατασκευάστηκε σε τεχνητό νησί. Η Οσάκα, είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πόλεις της Ιαπωνίας κι έτσι, όταν παρουσιάστηκε η ανάγκη για ένα νέο αεροδρόμιο, οι μηχανικοί πρότειναν ένα τεχνητό νησί. Η κατασκευή του νησιού, το οποίο έχει έκταση 4Χ2,5 χιλιόμετρα, χρειάστηκε τρία χρόνια. Περίπου 10.000 εργαζόμενοι και 80 πλοία, χρησιμοποιήθηκαν για την εκσκαφή 21 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων γης και η κατασκευή του νησιού έγινε το πιο ακριβό σχέδιο μηχανικής στον κόσμο, με συνολικό κόστος 20 δισ. δολάρια.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 1994.
Φράγμα Hoover, Αριζόνα / Νεβάδα, Η.Π.Α.
Οι εργαζόμενοι στο φράγμα, φορούσαν «σκληρά καπέλα» που φτιάχνονταν από ύφασμα με επίστρωση πίσσας. Αυτά, αποδείχθηκαν τόσο αποτελεσματικά για την ασφάλειά τους, ώστε η εταιρεία ανάδοχος, Six Companies, παρήγγειλε την εμπορική κυκλοφορία καπέλων του ίδιου σχεδίου.
Το φράγμα Hoover υψώνεται 221 μέτρα πάνω από τον ποταμό Κολοράντο και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της λίμνης Mead, που είναι η μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη στο δυτικό ημισφαίριο και τροφοδοτεί με νερό το Las Vegas και τις γειτονικές πόλεις. Το φράγμα έχει 210 μέτρα πάχος στην βάση και 13 μέτρα πάχος στο υψηλότερο σημείο του. Είναι ένα φράγμα βαρύτητας, που σημαίνει ότι τα θεμέλιά του βασίζονται στη βαρύτητα για να εμποδίσουν τη δομή από την κατάρρευση.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 1 Μαρτίου, 1936.
λαμβάνοντας υπόψη την εποχή κατασκευής τους και τη γνώση και τα υλικά που ήταν διαθέσιμα.
Ένα εκ των Palm Islands στο Ντουμπάι
Τους τελευταίους μήνες έχει ανακοινωθεί μια σειρά από εντυπωσιακά κατασκευαστικά έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν στο εγγύς μέλλον: από την πρόθεση της Νορβηγίας να δημιουργήσει το πρώτο τούνελ στον κόσμο για πλοία, μέχρι τα σχέδια που έχουν οι Μαλδίβες για ένα διαστημικού στυλ θαλάσσιο ξενοδοχείο και τα πλάνα του Ντουμπάι για το μεγαλύτερο εμπορικό κέντρο στον κόσμο.
Με αυτή την αφορμή, το CNN.com παρουσιάζει μερικά από τα πιο εντυπωσιακά κατασκευαστικά έργα που έχουν πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα, λαμβάνοντας υπόψη την εποχή κατασκευής τους και τη γνώση και τα υλικά που ήταν διαθέσιμα.
Πολλά άντλησαν έμπνευση από την ανθρώπινη παρόρμηση για ταξίδια και για εξερεύνηση ή την «κατάκτηση» του διαφορετικού. Ας τα δούμε…
Τεχνητά νησιά The Palm, Ντουμπάι
Τα νησιά Palm, είναι δείγματα της ιλιγγιώδους ανάπτυξης που γνώρισε τις τελευταίες δεκαετίες ο τομέας των κατασκευών στο Ντουμπάι και αποτελούνται από περίπου 100 εκατομμύρια κυβικά μέτρα βράχων και άμμου. Βρίσκονται ανοιχτά των ακτών των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, στον Περσικό Κόλπο και για τη κατασκευή τους χρειάστηκε η δημιουργία νέου εδάφους που προσέθεσε στην πόλη περίπου 900 χιλιόμετρα ακτών. Οι πέτρες που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή και των δύο νησιών, μεταφέρθηκαν από 16 λατομεία σε όλα τα Η.Α.Ε. και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν, ήταν αρκετά για να χτίσουν ένα τείχος που θα μπορούσε να περιβάλει τον κόσμο τρεις φορές.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 24 Σεπτεμβρίου 2008.
Υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος, Ρωσία
Ο υπερσιβηρικός σιδηρόδρομος συνδέει τη Μόσχα και την Ανατολική Ρωσία με την Ιαπωνία, την Κίνα και τη Μογγολία. Είναι δύσκολο πραγματικά να διασχίσει κανείς τη Βόρεια Σιβηρία και αυτός είναι ο σημαντικότερος λόγος που κάνει τον 8.851 χιλιομέτρων σιδηρόδρομο, τόσο εντυπωσιακό. Οι μηχανικοί έπρεπε να σχεδιάσουν έναν σιδηρόδρομο που θα μπορούσε να λειτουργεί σε θερμοκρασίες περίπου μείον 20 βαθμών Κελσίου.
Το τρένο ταξιδεύει μέσα από οκτώ διαφορετικές χρονικές ζώνες, 87 πόλεις και χωριά και διασχίζει 16 μεγάλα ποτάμια, όπως ο Βόλγας και τα Oka και Amur. Περίπου 90.000 άνθρωποι βοήθησαν στην κατασκευή του σιδηροδρόμου, η οποία χρειάστηκε 10 χρόνια για να ολοκληρωθεί –αρκετά εντυπωσιακό αν λάβουμε υπόψη τα εργαλεία που είχαν στη διάθεσή τους οι εργάτες, όπως φτυάρια, καροτσάκια κ.τ.λ.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 1904.
Γέφυρα Akashi Kaikyo, πορθμός Akashi, Ιαπωνία
Χρειάστηκαν 2 εκατομμύρια εργαζόμενοι και 10 χρόνια για να κατασκευαστεί η γέφυρα Akashi Kaikyo. Συνδέει την πόλη Κόμπε, στην ενδοχώρα της Ιαπωνίας, με την Iwaya στο νησί Awaji. Πριν την κατασκευή της γέφυρας, ο μόνος τρόπος σύνδεσης των δύο πόλεων, ήταν με πλοίο. Ωστόσο, η ναυσιπλοΐα ήταν επιρρεπής σε καταιγίδες και όταν δύο πλοία ανατράπηκαν το 1955, με αποτέλεσμα το θάνατο 168 ανθρώπων, η δημόσια κατακραυγή έπεισε την κυβέρνηση για την ανάγκη κατασκευής της γέφυρας.
Πρόκειται για τη μεγαλύτερη κρεμαστή γέφυρα στον κόσμο, με μήκος 1.991 μέτρα. Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 5 Απριλίου 1998.
Διεθνής Διαστημικός Σταθμός
Ο Διεθνής Διαστημικός Σταθμός κόστισε 100 δισεκατομμύρια δολάρια για να κατασκευαστεί και απασχόλησε 100.000 άτομα σε 15 χώρες. Είναι ένας ερευνητικός διαστημικός σταθμός σε τροχιά γύρω από τη Γη. Η συναρμολόγησή του ξεκίνησε το Νοέμβριο του 1998 ενώ το πρώτο του πλήρωμα έφτασε το Νοεμβρίου του 2000. Θεωρείται ως ένα από τα πιο ασυνήθιστα κατασκευαστικά έργα και βρίσκεται 354 χιλιόμετρα πάνω από τη Γη. Οι κίνδυνοι που αντιμετωπίζουν ακόμη τα άτομα που εκτελούν τις εργασίες συντήρησης, είναι πολύ μεγαλύτεροι από μικροτραυματισμούς με σφυρί ή καρφί –ένα μικροσκοπικό άνοιγμα σε μια προστατευτική στολή, σημαίνει ακαριαίο θάνατο.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: Συνεχίζεται.
Διώρυγα του Παναμά, Παναμάς
Περισσότερα από 4,5 εκατομμύρια κυβικά μέτρα σκυροδέματος, χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή των φραγμάτων και άλλων έργων στο κανάλι του Παναμά. Η διώρυγα του Παναμά είναι 77 χιλιομέτρων και συνδέει τον Ατλαντικό με τον Ειρηνικό Ωκεανό. Το χώμα και τα μπάζα που αφαιρέθηκαν για την κατασκευή της, θα ήταν αρκετά για να θάψουν το Μανχάταν της Νέας Υόρκης σε βάθος τεσσάρων μέτρων! Μια σειρά από «κλειδαριές» ελέγχουν τη ροή του νερού, ενώ κάθε κινητή «κλειδαριά» ζυγίζει 750 τόνους και γεμίζει με 52 εκατομμύρια γαλόνια νερού για να «υποδεχτεί» τα 15.000 πλοία που χρησιμοποιούν το κανάλι κάθε χρόνο. Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 7 Ιανουαρίου 1914.
Υπόγειος σιδηρόδρομος, Λονδίνο
Ο σταθμός Aldgate, στις γραμμές Circle, Hammersmith και City, είναι φτιαγμένος σε έναν τεράστιο λάκκο, όπου έχουν ταφεί πάνω από 1.000 άνθρωποι που πέθαναν από πανούκλα στα μέσα του 17ου αιώνα.
Το μετρό του Λονδίνου γιόρτασε τα 150α γενέθλιά του φέτος. Το σύνολο του δικτύου έχει μήκος 402 χιλιόμετρα και πάνω από 1 δισεκατομμύριο διαδρομές γίνονται κάθε χρόνο. Όταν άνοιξε το 1863, ήταν ο πρώτος υπόγειος σιδηρόδρομος στον κόσμο και τα τρένα που ταξίδευαν μεταξύ Paddington και Farringdon, κινούνταν με μηχανές ατμού.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 10 Ιανουαρίου 1863.
Αεροδρόμιο Kansai, Osaka, Ιαπωνία
Το Διεθνές Αεροδρόμιο Kansai, ήταν το πρώτο αεροδρόμιο που κατασκευάστηκε σε τεχνητό νησί. Η Οσάκα, είναι μια από τις πιο πολυσύχναστες πόλεις της Ιαπωνίας κι έτσι, όταν παρουσιάστηκε η ανάγκη για ένα νέο αεροδρόμιο, οι μηχανικοί πρότειναν ένα τεχνητό νησί. Η κατασκευή του νησιού, το οποίο έχει έκταση 4Χ2,5 χιλιόμετρα, χρειάστηκε τρία χρόνια. Περίπου 10.000 εργαζόμενοι και 80 πλοία, χρησιμοποιήθηκαν για την εκσκαφή 21 εκατομμυρίων κυβικών μέτρων γης και η κατασκευή του νησιού έγινε το πιο ακριβό σχέδιο μηχανικής στον κόσμο, με συνολικό κόστος 20 δισ. δολάρια.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 1994.
Φράγμα Hoover, Αριζόνα / Νεβάδα, Η.Π.Α.
Οι εργαζόμενοι στο φράγμα, φορούσαν «σκληρά καπέλα» που φτιάχνονταν από ύφασμα με επίστρωση πίσσας. Αυτά, αποδείχθηκαν τόσο αποτελεσματικά για την ασφάλειά τους, ώστε η εταιρεία ανάδοχος, Six Companies, παρήγγειλε την εμπορική κυκλοφορία καπέλων του ίδιου σχεδίου.
Το φράγμα Hoover υψώνεται 221 μέτρα πάνω από τον ποταμό Κολοράντο και είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της λίμνης Mead, που είναι η μεγαλύτερη τεχνητή λίμνη στο δυτικό ημισφαίριο και τροφοδοτεί με νερό το Las Vegas και τις γειτονικές πόλεις. Το φράγμα έχει 210 μέτρα πάχος στην βάση και 13 μέτρα πάχος στο υψηλότερο σημείο του. Είναι ένα φράγμα βαρύτητας, που σημαίνει ότι τα θεμέλιά του βασίζονται στη βαρύτητα για να εμποδίσουν τη δομή από την κατάρρευση.
Ημερομηνία ολοκλήρωσης: 1 Μαρτίου, 1936.